Informatie

Afdrukken

Nieuwe baanverlichting

Geschreven door Webmaster op .

13Verslag realisatie nieuwe LED verlichting tennisbanen

Tijdens de ALV  van vorig jaar heeft Wim de Lusenet voorgesteld om LED verlichting aan te schaffen. Reeds tijdens de ALV kreeg hij daar groen licht voor, maar het heeft daarna toch nog even geduurd voordat er wit licht op de banen scheen. Wim is met ingewikkelde rekenprogramma’s gaan uitzoeken hoeveel lampen er nodig zijn, welke wattages en hoeveel lumen. En hij heeft contact gelegd met een Chinese leverancier van LED verlichting. KLik op het plaatje of hier voor de bijbehorende fotoserie.

Op 18 april was het zover! De gehuurde hoogwerker werd naar baan 3 gemanouvreerd. Om de banen niet te beschadigen werd er gewerkt met rijplaten die bijna niet te versjouwen waren. Maar de hoogwerker is netjes bij de eerste paal geparkeerd. Dit was een type hoogwerker met een grootplatform, ideaal om met twee man, 3 lampen en gereedschap naar boven te gaan. Wim heeft bij de verhuurder aangegeven dat de hoogwerker wel 14 meter hoog moest kunnen komen. Onze teleurstelling was groot toen bleek dat zelfs als Wim op een leeg bierkrat ging staan wij niet hoog genoeg kwamen. Na een telefoontje naar de verhuurder kwam er snel een monteur met een meetlint. En ook al draaide die beste man aan meer knoppen dan wij aandurfden, zijn meetlint werd er niet langer van en de hoogwerker niet hoger. Bij het huren van de hoogwerker hadden wij de beperking dat hij door het hek van baan 4 moest kunnen rijden en toch moest hij ook een uitschuifmogelijkheid hebben van 14 meter. Uiteindelijk is dat met een andere hoogwerker gelukt en Wim heeft met hulp van Henk Janssen de eerste twee palen bij baan 3 ontdaan van de oude verlichting en voorzien van nieuwe.

Lampen richten.

Helaas was die eerste montage niet direct succesvol. De rekenprogramma’s van Wim, die hij legaal heeft gedownload van een verlichtingssite werken met vele parameters: hoe hoog is de paal, hoe ver staat de paal van baan af, heeft de baan wel de juiste afmetingen? Zowel naast de baan  als achter de baan? Hoeveel lumen moet er nu op welke plek komen. Om die nieuwe verlichting te kunnen richten heeft Wim een even simpel als ingenieus idee bedacht. Hij heeft een laserpen gesloopt en die gemonteerd in een klein houten balkje. Dit balkje past precies in de nieuwe lamp en schijnt dan door de nieuwe lamp op de baan. En het punt waarop ze moeten schijnen is berekend met het computerprogramma. In de praktijk betekende dit dat wij vanaf de zijkant /achterkant van de baan een bepaald aantal meters konden uitzetten en zo het mikpunt konden aftekenen. Op die plek zetten we een bordje neer dat wij van de keuken hadden geleend. En nu maar mikken en afstellen. En daarna wachten tot het donker wordt, want ’s avonds als het donker is kan pas gecontroleerd worden of de theorie klopt met de praktijk. En bij die eerste lampen bleek dat de tramrails onvoldoende licht kregen. De hoogwerker was toen al weer opgehaald en er werd besloten om het juiste afstellen te doen tijdens het plaatsen van de resterende 18 lampen.

Nog 18 lampen.

 De lampen zijn allemaal in China besteld met een snoer eraan van 14 meter lengte. Natuurlijk zijn die snoeren ook bij de hiervoor besproken 2 palen gemonteerd. In Veenendaal heeft Wim een verhuurder gevonden die een mooie knikarm hoogwerker verhuurde en die ook nog eens door het hek paste. Nadeel was wel dat het bakje kleiner was, maar met wat passen en meten pasten er toch 2 personen, drie nieuwe lampen en het nodige gereedschap in. En dat nodige gereedschap moet steeds mee naar boven. Dat waren onder andere een setje steek en ringsleutels, een boormachine, een slijptol, een lang stuk touw, bahco en waterpomptang en veel tie wraps. De slijptol en het touw hadden we nodig om de oude lampen te demonteren en te laten zakken. De boormachine om waar nodig nieuwe gaten te boren. En als we wat vergeten waren of als we de oude lampen lieten zakken dan stond Rob steeds paraat om assistentie te verlenen. Ook bij het afstellen van de lampen moest Rob meerdere malen met een parasol het richtbordje in de schaduw zetten om de lichtbundel van de laserlamp te kunnen zien. De kabels hebben we zoveel mogelijk in de palen verstopt, en 14 meter per lamp door een klein gaatje in de paal stoppen is nog een hele klus. Wim had daarvoor speciale gewichtjes gemaakt, die door het gat in de paal pasten en die voor voldoende gewicht zorgden dat de kabels naar beneden zakten. Op dat moment werd Rob weer geactiveerd en die controleerde dan of de kabels daadwerkelijk beneden waren aangekomen. Bij 1 paal was er bovenin geen gat te ontdekken. Daar is een mooi stukje PVC pijp aan de mast vastgemaakt en daar lopen de kabels doorheen. Bij een andere paal werden we verrast door een verstopping halverwege. En die lijkt te zijn veroorzaakt door een nest. Na heel veel gepeuter is het toch gelukt om ook hier de kabels door te voeren. Als de kabels eenmaal beneden waren moesten ze nog wel worden aangesloten, en transformatoren die bij de oude lampen nodig waren moesten worden verwijderd. Deze elektrische klussen zijn allemaal door Wim uitgevoerd. En iedere keer was het een mooi moment als er weer een setje nieuwe lampen brandde.

Het resultaat

De teleurstelling was groot toen bleek dat de trambanen nog steeds niet heel goed werden verlicht. Hoewel, de trambanen waren inmiddels wel zichtbaar, maar ernaast en in de hoeken van de baan was het niet voldoende.

Nieuwe inzichten.

Wim liet zich niet uit het veld slaan en na overleg met het bestuur bleek er in de begroting nog voldoende ruimte te zitten om extra lampen aan te schaffen. Wim is weer druk aan het rekenen gegaan met zijn computerprogramma’s en de uitkomst was dat er op iedere paal twee kleinere lampen bij moesten komen. En op 16 oktober was het zover dat de Chinezen de lampen hadden geleverd en dat de hoogwerker weer besteld was. Zoals u nu kunt zien hangen die nieuwe lampen nu op alle palen. Maar dat monteren was lastiger dan wij aanvankelijk dachten. Ze moeten zodanig hangen dat ze bij het richten kunnen draaien. Daarvoor moesten de nodige gaten worden geboord. En  op plekken waar we eerder drie kabels in de palen hadden geprutst moesten er nu nog twee extra kabels worden getrokken. Ook die lampen moesten weer worden aangesloten en alle 5 lampen per paal moesten opnieuw worden gericht. Gelukkig was het in oktober al wat vroeger donker, zodat we de eerste avond konden zien of er daadwerkelijk verbetering was. En die was er. Maar toch ging Wim wel weer aan het rekenen. Sommige richtbordjes moesten toch weer een metertje naar links of naar rechts. Op 22 oktober zijn de laatste werkzaamheden verricht en het uiteindelijke resultaat is voor iedereen te zien. Wim zelf is nog steeds niet helemaal tevreden, maar ik denk dat als we er een kosten / baten analyse op los laten dat we dan allemaal zeer tevreden en blij moeten zijn met de verlichting en met Wim.

Maarten Keuning